Transportowe elementy kulowe serii AL
Zastosowanie elementów kulowych:
- ułatwiają prace na stanowiskach montażowych
- w systemach transportu wewnętrznego
- pozwalają na łatwe pozycjonowanie ciężkich matryc przy prasach
- wykorzystywane jako kółka jezdne
- ułatwiają obsługę gilotyn, obrabiarek itp.
- wszędzie tam gdzie zależy nam na możliwości przemieszczania przedmiotów w dowolnym kierunku
Budowa i wykonanie
Standardowe elementy kulowe składają się z: kuli nośnej, obudowy, kulek wsporczych, części montażowej oraz uszczelnienia (nie zawsze).
Kule wykonuje się w czterech podstawowych wersjach materiałowych:
- Kula nośna i kulki wsporcze ze stali łożyskowej; obudowa ocynkowana ze stali węglowej (niektóre wersje mają obudowę pasywowaną).
- Kula nośna z tworzywa sztucznego (Nylon 66); kulki wsporcze ze stali łożyskowej; obudowa cynkowana ze stali węglowej.
- Całość ze stali nierdzewnej (kula ze stali AISI 420 52-58RC, obudowa ze stali AISI 304).
- Kula nośna i kulki wsporcze ze stali nierdzewnej; obudowa cynkowana ze stali węglowej.
Seria 6025 ma obudowę z tworzywa sztucznego.
Ogólne warunki stosowania
Temperatura pracy: od -30 °C do +70 °C dla pracy ciągłej; praca chwilowa do +100 °C. Dla elementów kulowych ze stali nierdzewnej bez uszczelek w sprzyjających warunkach praca możliwa w temperaturze do 150 °C - 200 °C.
Maksymalna zalecana prędkość pracy do 1 m/s.
Dla twardych przedmiotów (np. stal, kamień itp) przy doborze nośności elementu kulowego należy zakładać, że ciężar transportowanego ładunku będzie spoczywał na trzech elementach kulowych. W przypadku zastosowania sprężynowanych elementów kulowych, zastosowaniu podkładki gumowej pod elementy kulowe można przyjąć do obliczeń nośności większą liczbę kul na których będzie spoczywał ładunek.
W normalnych warunkach elementy kulowe nie wymagają smarowania (są nasmarowane fabrycznie).
Współczynnik tarcia dla nowych elementów kulowych ze stali, w sprzyjających warunkach pracy wynosi 0,01 - 0,015 (opór 1% - 1,5 % masy ładunku); dla elementów z filcowymi uszczelkami współczynnik tarcia wynosi 0,02 do 0,025.